Τι ισχύει με τη διαθεσιμότητα των Δημοσίων Υπαλλήλων

Posted on 13/11/2012

0


Αναδημοσίευση από το Euro2day.gr

Αναρτήθηκε στη «Διαύγεια» και στάλθηκε στους δημοσίους υπαλλήλους το νέο θεσμικό πλαίσιο που αφορά, μεταξύ άλλων, θέματα κινητικότητας διαθεσιμότητας, αργίας και κατάργησης θέσεων Ιδιωτικού Δικαίου Αορίστου Χρόνου.

Σε σχετικό, πρόσφατο σημείωμα του υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης, διευκρινιζόταν ότι δεν θα απολυθούν υπάλληλοι, αλλά θα μετακινηθούν σε άλλες υπηρεσίες του Δημοσίου: «Η ένταξη των υπαλλήλων, που έχουν τεθεί σε διαθεσιμότητα λόγω κατάργησης των θέσεών τους στο Πρόγραμμα Κινητικότητας έχει σκοπό τη μετακίνησή τους, προκειμένου να καλυφθούν υπαρκτά κενά στη διοίκηση, ιδίως στην εξυπηρέτηση των πολιτών, και να αξιοποιηθεί καλύτερα το διοικητικό προσωπικό».

Σύμφωνα με την εγκύκλιο του υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης, με το νέο θεσμικό πλαίσιο:

– Εισάγεται ένα νέο, ευέλικτο και λειτουργικό πλαίσιο κινητικότητας, το οποίο διευκολύνει τη μετακίνηση προσωπικού σε όλο το εύρος του δημόσιου τομέα, με σκοπό την κάλυψη των μεταβαλλόμενων αναγκών των υπηρεσιών και την αξιοποίηση του προσωπικού με βάση τα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα του.

– Εκσυγχρονίζεται ο θεσμός της διαθεσιμότητας, ο οποίος πλέον παρέχει ευρύτερες δυνατότητες αξιοποίησης του προσωπικού που υπηρετούσε σε θέσεις που καταργούνται. Το προσωπικό αυτό μπορεί να μετατάσσεται, να μεταφέρεται ή να μετακινείται προσωρινά ή να υπάγεται σε προγράμματα επανεκπαίδευσης ή επανακατάρτισης.

Ενισχύεται ο θεσμός της αργίας, ώστε να επιτυγχάνεται η άμεση απομάκρυνση από την υπηρεσία όσων υπαλλήλων διώκονται ή τιμωρούνται για σοβαρά ποινικά ή πειθαρχικά παραπτώματα και να προστατεύεται το συμφέρον και το κύρος της υπηρεσίας. Παράλληλα, διευρύνεται η προστασία του υπαλλήλου που τίθεται σε αργία.

– Καταργούνται ορισμένες θέσεις ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου σε κλάδους και ειδικότητες δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, οι οποίες κρίνεται ότι δεν ανταποκρίνονται στις λειτουργικές ανάγκες των συγκεκριμένων φορέων. Οι υπάλληλοι που υπηρετούν σε θέσεις που καταργούνται μπορούν να αξιοποιηθούν σε άλλους φορείς, όπου και παρουσιάζονται ελλείψεις σε προσωπικό.

Ποιοι τίθενται σε αργία

Από την επομένη της δημοσίευσης του ν.4093/2012 τίθενται σε αυτοδίκαιη αργία:

α) οι υπάλληλοι που στερήθηκαν την προσωπική τους ελευθερία ύστερα από πρωτοβάθμια ή δευτεροβάθμια απόφαση ποινικού δικαστηρίου ή ένταλμα προσωρινής κράτησης,

β) οι υπάλληλοι κατά των οποίων εκδόθηκε ένταλμα προσωρινής κράτησης και στη συνέχεια ήρθη η προσωρινή κράτηση ή αντικαταστάθηκε από περιοριστικούς όρους,

γ) οι υπάλληλοι οι οποίοι παραπέμφθηκαν αμετάκλητα ενώπιον του αρμόδιου δικαστηρίου για κακούργημα ή για τα πλημμελήματα της κλοπής, υπεξαίρεσης (κοινής και στην υπηρεσία), απάτης, εκβίασης, πλαστογραφίας, δωροδοκίας, καταπίεσης, απιστίας περί την υπηρεσία, καθώς και για οποιοδήποτε έγκλημα κατά της γενετήσιας ελευθερίας ή για έγκλημα οικονομικής εκμετάλλευσης της γενετήσιας ζωής,

δ) οι υπάλληλοι στους οποίους επιβλήθηκε η πειθαρχική ποινή της οριστικής ή της προσωρινής παύσης,

ε) οι υπάλληλοι οι οποίοι έχουν παραπεμφθεί στο αρμόδιο πειθαρχικό συμβούλιο για τα παραπτώματα των περιπτώσεων α’, γ’, δ’, ε’, θ’, ι’, ιδ’, ιη’, κγ’, κδ’, κζ’ και κθ’ του άρθρου 107 του ν. 3528/2007, όπως ισχύει, ή αντίστοιχα για παραπτώματα του ίδιου άρθρου, όπως ίσχυε πριν από την αντικατάστασή του από το άρθρο δεύτερο του ν. 4057/2012, ή για αντίστοιχα παραπτώματα του προϊσχύοντος Υπαλληλικού Κώδικα (ν. 2683/1999).

Οι καταργήσεις θέσεων στο δημόσιο

Όπως αναφέρει η εγκύκλιος, καταργούνται αυτοδικαίως από τη δημοσίευσή του νόμου οι οργανικές, προσωρινές και προσωποπαγείς θέσεις των υπαλλήλων οι οποίοι υπηρετούν σε υπηρεσίες, κεντρικές και περιφερειακές, του Δημοσίου, των Ανεξάρτητων Αρχών, των Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου (Ν.Π.Δ.Δ.), των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α.) πρώτου και δεύτερου βαθμού και των Νομικών Προσώπων Ιδιωτικού Δικαίου (Ν.Π.Ι.Δ.) που ανήκουν στον δημόσιο τομέα, όπως αναλυτικά αναφέρονται στην υποπαράγραφο Ζ.1.1: με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, πλήρους και μερικής απασχόλησης, ανήκουν στην κατηγορία Δ.Ε. (δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης), αποκλειστικά των ειδικοτήτων Διοικητικού, Διοικητικού – Λογιστικού, Διοικητικού – Οικονομικού, Διοικητικών Γραμματέων, και (οι οποίοι) δεν έχουν προσληφθεί:

1. Με διαγωνισμό ή με διαδικασία επιλογής σύμφωνα με προκαθορισμένα και αντικειμενικά κριτήρια υπό τον έλεγχο ανεξάρτητης αρχής, όπως είναι οι διαδικασίες επιλογής ΑΣΕΠ.

2. Με άλλες ειδικές διαδικασίες επιλογής που περιβάλλονται με αυξημένες εγγυήσεις διαφάνειας και αξιοκρατίας, όπως π.χ. δημόσια ανακοίνωση- προκήρυξη θέσεων με προκαθορισμένα και αντικειμενικά κριτήρια.

3. Με ειδικές διατάξεις, όπως π.χ. με το ν.1648/1986, όπως τροποποιήθηκε με το ν. 2643/1998, για την προστασία ευπαθών κοινωνικών ομάδων (π.χ. πολύτεκνες οικογένειες, αποκατάσταση αναπήρων πολέμου, προστασία ατόμων με αναπηρία), ν. 3624/2007 για το διορισμό συγγενούς θανόντος εξαιτίας των καταστροφικών πυρκαγιών του έτους 2007, ν. 3448/2006 για το διορισμό συγγενών θανόντων εν υπηρεσία, ν. 2725/1999, όπως ισχύει, για το διορισμό διακριθέντων αθλητών κ.λ.π.

Ποιοι φορείς εξαιρούνται

Από την εφαρμογή της διάταξης αυτής εξαιρούνται:

1. οι φορείς κοινωνικής ασφάλισης και φροντίδας,
2. ο Οργανισμός Απασχόλησης Εργατικού Δυναμικού (ΟΑΕΔ)
3. τα νοσοκομεία,
4. η Γενική Γραμματεία Πολιτισμού του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού, στην οποία και υπάγονται τα μουσεία της χώρας. Τα μουσεία που είναι αυτοτελή νομικά πρόσωπα δεν εξαιρούνται από την εφαρμογή της διάταξης αυτής.

και με πιο απλά λόγια:

Πρόκειται για συμβασιούχους και όχι μόνιμους υπαλλήλους οι οποίοι έχουν προσληφθεί εκτός διαδικασιών ΑΣΕΠ και η συντριπτική πλειονότητά τους ανήκει στην κατηγορία των συμβασιούχων που μονιμοποιήθηκαν στο δημόσιο με το «διάταγμα Παυλόπουλου» το 2004. Στην εγκύκλιο ορίζεται ότι, εξαιρούνται όλοι όσοι προσελήφθησαν με διαδικασίες ΑΣΕΠ ή με άλλες προκηρύξεις και διαγωνισμούς με ειδικές διατάξεις, πολύτεχνων, ΑμΕΑ ή επιμέρους περιπτώσεις που έχουν να κάνουν με την οικογενειακή κατάσταση των υπαλλήλων ή με τις υπηρεσιακές ανάγκες (η εγκύκλιος αναφέρει προϋποθέσεις) ανά υπηρεσία για τον συνολικό αριθμό των υπαλλήλων που τίθενται σε διαθεσιμότητα.

Εξαιρούνται επίσης τα ασφαλιστικά ταμεία, ο ΟΑΕΔ, τα νοσοκομεία και η Γενική Γραμματεία Πολιτισμού. Όσοι τίθενται σε διαθεσιμότητα λαμβάνουν το 75% των τακτικών αποδοχών τους (χωρίς τα επιδόματα) και προβλέπεται επίσης ότι εντός ενός έτους μπορούν να μετακινηθούν σε οποιαδήποτε άλλη υπηρεσία του δημοσίου ανάλογα με τα καθήκοντά τους, σε διαφορετική περίπτωση θα απολύονται.

Σύμφωνα με τις μνημονιακές δεσμεύσεις έως το τέλος του έτους θα πρέπει να έχουν τεθεί σε διαθεσιμότητα 2000 υπάλληλοι και το 2003 25.000. Είναι προφανές ότι το μέτρο της διαθεσιμότητας θα οδηγήσει τελικά σε απολύσεις από το Δημόσιο (από το 2013) και το εντυπωσιακό είναι ότι, με βάση τη ρύθμιση το «μάρμαρο» θα πληρώσουν όσοι το 2004 μονιμοποιήθηκαν από την κυβέρνηση Καραμανλή με το περίφημο προεδρικό «διάταγμα Παυλόπουλου» δεδομένου ότι για τους μόνιμους υπαλλήλους υπάρχει συνταγματική κατοχύρωση και δεν μπορούν να απολυθούν.

Πηγή:www.capital.gr

ΔΙΑΒΑΣΤΕ αναλυτικά την εγκύκλιο

Μανιτάκης: Είμαστε αποφασισμένοι να τα εφαρμόσουμε

Τα μέτρα στοχεύουν στην αποκατάσταση του κύρους του δημοσιοϋπαλληλικού λειτουργήματος και της νομιμότητας στο δημόσιο ενώ έχουν γενικό χαρακτήρα για να αποφευχθούν πιέσεις και εξαιρέσεις, τόνισε ο Υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, Αντώνης Μανιτάκης.

Σε δηλώσεις του, ο υπουργός τόνισε: «Θεωρώ αναγκαίο να δώσω μερικές διευκρινίσεις σχετικά με τις πρόσφατες νομοθετικές ρυθμίσεις.

Πρώτον, επεκτείνοντας και εντατικοποιώντας τον υπάρχοντα θεσμό της αυτοδίκαιης αργίας του δημοσιοϋπαλληλικού κώδικα, κρίθηκε ότι έπρεπε να απομακρυνθούν άμεσα από την υπηρεσία τους, και μέχρι να εκδικαστεί η υπόθεσή τους, όλοι όσοι έχουν παραπεμφθεί στο ακροατήριο για σοβαρά ποινικά ή πειθαρχικά αδικήματα. Το διοικητικό αυτό μέτρο λαμβάνεται προς το συμφέρον της ίδιας της δημόσιας υπηρεσίας και προς αποκατάσταση της πειθαρχικής ευθύνης, τόσο των δημοσίων υπαλλήλων όσο και των πειθαρχικών οργάνων. Οι υπάλληλοι που υπάγονται στο μέτρο είναι ελάχιστοι , μερικές εκατοντάδες σε ένα σύνολο 600.000 δημοσίων υπαλλήλων. Δεν είναι δυνατόν, αυτοί οι ελάχιστοι υπάλληλοι να προστατεύονται από ένα άτυπο καθεστώς ανομίας και ανοχής.

Δεύτερον, καθιερώθηκε, ένα όσο γίνεται πιο ευέλικτο, αποτελεσματικό και αντικειμενικό σύστημα κινητικότητας των δημοσίων υπαλλήλων. Διευρύνεται η υποχρεωτική μετάταξη και ενεργοποιείται η προσωρινή μετακίνησή τους. Επιτακτικός στόχος είναι η μετάταξη ή μεταφορά υπαλλήλων από υπηρεσίες στις οποίες κατά τεκμήριο πλεονάζουν, προς υπηρεσίες που εξυπηρετούν άμεσα τον πολίτη, όπως ασφαλιστικοί οργανισμοί ή συνταξιοδοτικά ταμεία κ.α. , όπου εντοπίζονται επιτακτικά κενά.

Τρίτον, η υποχρεωτική μετακίνηση ξεκινάει από τις υπηρεσίες που κρίθηκε ότι είχε συσσωρευθεί ένας σχετικά μεγάλος αριθμός υπαλλήλων διοικητικού, χωρίς να έχουν προηγουμένως αξιολογηθεί, χωρίς δηλαδή να έχουν προσληφθεί με κάποια διαγωνιστική διαδικασία.

Το μέτρο έχει γενικό και αντικειμενικό χαρακτήρα γιατί θέλαμε να αποφύγουμε πιέσεις για εξαιρέσεις και ιδιαίτερες μεταχειρίσεις. Η θέση σε διαθεσιμότητα ενός πολύ συγκεκριμένου και περιορισμένου αριθμού υπαλλήλων και συνεπώς η ένταξή τους στο πρόγραμμα κινητικότητας αποβλέπει στην άμεση, υποχρεωτική μετακίνησή τους προκειμένου να ικανοποιηθούν επιτακτικές υπηρεσιακές ανάγκες.

Με τη μετακίνηση τους παύει αυτόματα το καθεστώς της διαθεσιμότητας και αναλαμβάνουν αμέσως τα υπηρεσιακά τους καθήκοντα. Δεν υπηρετούν ως εκ τούτου το συμφέρον των υπαλλήλων που έχουν τεθεί εκ του νόμου σε διαθεσιμότητα, όσοι παροτρύνουν τους υπαλλήλους να μη μετακινηθούν, διότι έτσι παρατείνεται η διαθεσιμότητα τους και η δυσμενής μισθολογική τους κατάσταση.

Απευθύνομαι υπό την ιδιότητα του δημόσιου λειτουργού, που υπηρέτησε το δημόσιο επί σαράντα συναπτά έτη, σε όλους τους δημόσιους υπαλλήλους για να τους διαβεβαιώσω ότι τα μέτρα αποβλέπουν στην αποκατάσταση του κύρους του δημοσιοϋπαλληλικού λειτουργήματος και της νομιμότητας στο δημόσιο. Επιδιώκουν να αντιμετωπίσουν το κλίμα απαξίωσης των δημοσίων υπαλλήλων.

Έχουν ληφθεί όλες οι πρόνοιες ώστε οι μετακινήσεις να είναι όσο γίνεται πιο ταχείες, με αντικειμενικά κριτήρια , μακριά από πιέσεις ή ρουσφετολογικές μεταχειρίσεις. Είμαστε αποφασισμένοι να τα εφαρμόσουμε για το καλό του τόπου και της ελληνικής δημόσιας διοίκησης. Οι διαρθρωτικές αλλαγές στη διοίκηση αποτελούν προϋπόθεση υπέρβασης της δεινής κρίσης που περνά ο τόπος. Η στείρα άρνηση των αναγκαίων αλλαγών και η καλλιέργεια ενός κλίματος απλώς φόβου και ανησυχίας στους υπαλλήλους δεν βοηθά ούτε τους ίδιους ούτε τη διοίκηση να αλλάξει. Και είναι επιτακτική ανάγκη το κράτος και η διοίκηση να μεταρρυθμιστούν άμεσα.»

Advertisements
Posted in: Euro2day.gr